16 March 2010

Sebuah Catatan Buat Dia : Semoga Bisa Mengerti


Dalam hidup ini kita pernah dirundung malang. Pernah menangis dan kecewa mendepani sesuatu hakikat yang paling menyakitkan. Lalu Ketika semua itu bertandang apakah yang paling kita perlukan? Yaa, semangat untuk kembali berjuang itu penawar yang menyuntik semula kekuatan. Dalam hidup ini sesunggunya, aku sudah banyak kali merasai kekecewaan dan getirnya ujian. Aku pernah terlahir dalam kancah kemiskinan dan ketika itu tiada siapa pun yang ingin bersahabat dengan kami. Lalu kami pun menjadi anak petani yang tegar mendepani sawah dan lumpur pekat dan baham mentari terik. Namun akhirnya kami bisa berjaya bahkan di kampung itu kamilah yang paling berjaya dalam kancah pendidikan. Tetapi semakin kita dewasa, semakin kita berjaya membina empayar intelek, sesungguhnya ujian tidak pernah mahu berhenti menguji. Seperti yang kukatakan aku pernah diuji kemiskinan, pernah juga diuji cinta, pernah diuji minda. Aku masih ingat satu saat ketika keputusan SPM diumumkan aku menjadi pelajar terbaik sekolah. Sayangnya aku tercicir satu bahagian dari perjalanan ke Kota Ilmu. Aku Kecewa, namun Tuhan ternyata ada hadiah lain buatku. Ketika Sudah berumah tangga dan berkerjaya aku pernah terfikir untuk berhenti kerja atas sebab-sebab yang tidak bisa aku jelaskan. Sayangnya ketika aku benar-benar letih, putus asa, hilang semangat dan berduka ujian berat pula muncul. "Seperti kata seoarang ayah kepadaku:
_NAK NAN, UJIAN TIDAK PERNAH SELESAI, IA AKAN DATANG BERTANDANG MESKI PADA WAKTU YANG SAMA KITA SEDANG BERJUANG_ ayah Ha@Hasyuda Abadi
Omah, Kalau kau membaca ruangan ini, maafkan aku. Aku tidak bermaksud melukai hatimu.
Ketika kau mendengar kabar aku ingin berhenti kerja, kau menghubungiku...
Sesungguhnya kata-katamu itu tidak benar Omah. Aku tidak pernah berubah walau seinci pun. Aku masih mencintai dan menyayangi pakcikmu sama seperti dulu bahkan bertambah mendalam. Apakah yang kau fikirkan saat kau mengatakan begitu? Omah Sayang, Kadang-kadang dalam hidup ini ada sesuatu perkara atau cerita rumah tangga yang tidak dapat kita terangkan pada orang lain. Lantas apabila ia tidak mampu kita terangkan penerimaan orang akan berbeza. Jujurnya aku bahagia mendampingi pakcikmu meski kata-katamu tentang keikhlasan ku kau pertikai.
Omah Sayang,
Katamu bukan begini caranya untuk aku masuk dalam keluarga kalian. Sekiranya aku tersalah adat ketika mengetuk pintu kalian maafkan aku si pengembara ini. Lalu jika benarlah juga bukan begini caranya, aku mohon bimbinglah aku semoga sahaja aku bisa belajar cepat tentang hukum dan adat. Aku tahu kau merasakan aku pelik, berbelit-belit dan puitis. Maafkan aku Omah, inilah duniaku yang sesungguhnya. Aku dibentuk menjadi pemuisi jesteru aku tahu kalian tidak bisa memahami .
Omah Sayang, berminggu hatiku retak melihat cintaku yang terus dipertikai. Dan pada ketika itu juga berita pertunanganmu muncul ditelingaku. Kupanjatkan doa semoga dirimu bahagia selamanya di samping yang tersayang. Semoga apa yang aku rasakan, tidak terjadi pada hidupmu kerana sesungguhnya begitu sakit apabila cinta kita pada yang terkasih dipertikai. Semoga juga kau akan sukses ketika mengetuk pintu adat bakal suamimu. Semoga kau akan diterima sebagai menantu pilihan dan kekal berbahagia.
Omah Sayang, Semoga kau akan mengerti bahawa sesungguhnya obor cintaku pada pakcikmu tidak pernah padam. Semoga kau akan mengerti satu waktu kelak bahawa sesungguhnya rumahtangga itu terdapat pelbagai ragamnya.
Omah Sayang, Maafkan aku, Bu Pidahmu andai kau terluka lagi membaca coretan ini. Sesungguhnya, aku tidak pernah marah padamu, kerana aku tahu ini semua hanya ujian dari ilahi untuk menguji rumah tanggaku dan kau pula sekadar perantaranya. Ketahuilah, aku selalu ingat dan sayang padamu. Semoga kau akan berbahagia.

No comments:

Post a Comment