16 March 2010

Masuk Ke Negeri Asing

Tanggal 4.11.2008, Saya Melapor Diri Bertugas Di Smk Sepulut Nabawan Pensiangan Sebagai Penyelia Asrama. Perasaan Saya Ketika Itu Bercampur Baur. Tidak Pernah Terbayang Diminda Saya Akan Dihantar Bertugas Di Daerah Pedalaman. Jarak Sepulut Dari Kota-Kinabalu adalah 230KM. Dari Keningau Saya Singgah Sebentar Di Pekan Sook Sebelum Meneruskan Perjalanan Ke Daerah Nabawan. Sesungguhnya Saya Tergamam Melihat Lanskap Pekan Nabawan Yang Saya Kira Masih Jauh Ketinggalan Dengan Daerah-Daerah Lain Di Sabah. Pekan Nabawan Hanya Mempunyai Beberapa Baris Kedai Dan Tidak Mempunyai Perkhidmatan Perbankan.
Sepanjang Perjalanan Ke Sepulut Saya Hanya Melihat Kuburan di Sepanjang Jalan Atau Di Halaman Rumah. Tanaman Padi Huma Berbalam-balam di Perbukitan. Segar Dan Hijau Pemandangannya. Namun Sayang Bekalan Elektrik, Air Dan Telefon Belum Sampai Di Sepulut. Minggu-Minggu Awal Jujurnya Begitu Sukar Untuk Saya Menyesuaikan Diri.

Berada Di Sini, Saya Telah DiAjar Banyak Perkara Oleh Orang Kampung. Saya DiAjar Berjalan Kaki Membelah Hutan Semata-Mata Untuk Menjala Ikan Dan Mencari Paku Pakis. Antara Ikan Yang Terkenal Disini Adalah Ikan Salarong, Betutu,Salap Dan Pelian. Saya Juga Diajar Memakan Sejenis Buah Masam Yang Dipanggil Tikaloh. Tikaloh ini Sedap Jika Dimakan Dengan Perencah Maggie Kari. Buah Bubuntung Yang Kelihatan Seperti Buah Belimbing Besi Tetapi Berwarna Merah Juga Sedap Dimakan. Dari segi Fahaman Dan Adat Saya Juga Di Ajar Satu Mantera Untuk Memanggil Hujan Turun."Bubuluyut Sukabo Batu Punggul" Namun Saya Belum Pernah Mempraktikkan Mantera Tersebut.

Antara Kampung Yang Pernah Saya Kunjungi di Mukim Sepulut Ialah: Kg. Tataluan Yang Begitu Terkenal Dengan Lagenda Batu Punggul. Jika Berpeluang, Datanglah Ke Kampung Ini Dan Selami Keunikan Batu Punggul. Salah Seorang Pengusaha Pusat Peranginan Batu Punggul, En Lantir Bakayas Sentiasa Siap Siaga Membawa Pelancong Meneroka Sejarah Kampungnya. Selain Itu Saya Juga Sudah Sampai Di Kampung Salarom. Jika Anda Seorang Yang Peka, Kampung Salarom Pernah Dinobatkan Sebagai Kg. Tercantik di Sabah Dan Juga Kebangsaan. Kampung Ini Juga Pernah Diabadikan Oleh Seorang Penulis Terkenal En Emin Madi Dalam Novelnya Berjudul Salarom. Siapa Sangka Di Tengah-Tengah Belantara Sebegini, Lahir Anak Murut Yang Cemerlang Dalam Pendidikan. Di Ruangan Ini Saya Ingin Merakamkan Rasa Bangga Kepada En. Sangkar Rasam Anak Jati Salarom Yang Baru Sahaja Menerima PHDnya. Tahniah..

Secara Ringkas Saya Sebutkan Kampung-Kampung Lain Yang Telah Saya Kunjungi iaitu Kg. Labang, Kg. Kainggalan, Kg. Tonomon, Kg Simotuoh Dan Kg Bigor.

Tahukah Anda Sepulut Memiliki Penyanyi-Penyanyi Terkenal. Antaranya Kumpulan Sinsingon Power Yang Tinggal Di Kampung Sinsingon. Kumpulan Ini Di anggotai Oleh Ahli-Ahli Keluarga Mereka Sendiri Seperti En. Marais Palanduk, Molly Sikin Dan Anak Mereka Joshua Marais
.(Sekadar Menyebut Beberapa Nama)

Jika Anda Ke Kampung Padang, Anda Akan Melalui Jambatan Gantung Yang Merentasi Sungai Dan Sawah Padi. Saya Pernah Tergelincir Di Jambatan Tersebut Kerana Terlalu Teruja. Dari Sudut Sejarahnya Pula, Ramai Yang Mengatakan Pada Saya, Bahawa Satu Masa Dulu Kawasan Sawah Padi Tersebut Adalah Landasan Kapal Terbang. Ini Kerana Pada Masa Itu, Belum Terdapat Jalan Raya Yang Menghubungkan Sepulut-Keningau. Seorang Tukang Kebun Yang Saya Panggil Dengan Panggilan Aman Tumin, Menceritakan Dia Sempat Menggunakan Perkhidmatan Tersebut Dengan Dikenakan Tambang Yang Agak Murah.

Ketika Menuju Pensiangan, Saya Menggunakan Laluan Salong. Di Tengah-Tengah Belantara Tersebut Saya Begitu Takjub Melihat Sebuah Villa Yang Tersergam Indah. Jika Dilihat, Ramai Yang Percaya Ia Adalah Sebuah Resort Lebih-Lebih Lagi Dengan Saiznya Yang Besar Dan Seni Bina Eropah Yang Unik. Saya Dimaklumkan Itu Adalah Kediaman Doktor Richard Gunting Anak Watan Sepulut. Wah, Rupanya Banyak Keajaiban di Tengah-Tengah Kota Hijau Ini.

Esok, Saya Tidak Pasti Akan Kemana. Memukat Ikan? Memasang Rawai? Mengutip Hasil Hutan? Berburu? Menjadi Anak Rimba? Atau Apa.. Saya Tidak Pasti. Yang Nyata Setiap Perjalanan Itu Kelak Akan Saya Kongsikan Pada Anda.

No comments:

Post a Comment