23 April 2010

'S' SI PENAKLUK NABAWAN

Kaansayaan Ra Londom Pahaka-Pahaka, Selamat malam saudara-saudara. Kenapa mesti malam, ya tentu sekali kerana saat saya menulis blog ini malam sudah pun mewarnai mega dengan butiran bintang gemerlapan. Sesungguhnya ketika saya sampai di daerah Nabawan, rakan-rakan mengatakan daerah ini ditakluk oleh huruf S. Saya kurang mengerti maksud yang tersirat. Namun setelah hampir dua tahun mendaki bukit, berburu di belantara, memasang rawai, mencari tuhau dan meneroka setiap inci daerah ini saya mula mengerti. Tahukah saudara-saudara, sesungguhnya kebanyakan perkampungan dalam daerah Nabawan bermula dengan huruf S. Saya cuba mencari jawapan mengapa S berkuasa namun hingga kini jawapannya belum saya temukan. Berikut saya senaraikan beberapa buah kampung yang bermula dengan huruf S. (Setakat yang saya tahu)

1. SARIKAN
2.SALIKU
3.SINSINGON
4. SALAROM
5. SANDUKAN
6. SIMOTUOH
7. SALONG
8. SILUNGAI
9. SALILIRAN
10. SIKAIT
11. SUMOLOMBOM
12. SUMATALUN
13. SIBANGALI
14. SIGATAL
15. SASANDUKAN
16. SIBUA
17. SALIMAN
18. SUMAKIAKIU
19. SABIBINGKOL
20. SEPULOT
21. SALINATAN
22. SULON
23. SOSOGO
24. SABULOH
25. SAMURAN
26. SOLOG
27. SUMIL
28. STAMPING
29. SIKALABAAN
30. SIKALABOT
31. SALANGON

-catatan nama-nama perkampungan ini ditulis pada satu petang di serambi rumah kayu milik En Ampiris Kg Sepulut Nabawan sekitar jam 3pm. Turut sama adik Veronica Jainie dan adik Hemiat Kinawa dari Kampung Silungai. Terima kasih atas bantuan kalian.

1 comment:

  1. Wow... and I've only been to Pagalungan... which doesn't carry an S :) Good one!

    ReplyDelete